Herken jij dit scenario?
Je hebt je ingeschreven voor een wedstrijd met jouw paard. Toen je je vol vertrouwen inschreef was je super enthousiast en had je er enorm veel zin in! Tot twee dagen voor de wedstrijd. Je ervaart de bekende kriebels in je buik. Op de wedstrijddag zelf vraag je jezelf serieus af hoe je in vredesnaam tot dit besluit was gekomen en waar je aan bent begonnen. Je krijgt geen hap eten door je keel, je voelt misselijk, je hebt kriebels in je buik, pijn in je buik, zigt met regelmaat op het toilet, je twijfelt aan alle kanten en je ziet beren; je hebt in je gedachten al zeker tien manieren gevisualiseerd en bedacht waarop jij van je paard af gaat vallen of finaal afgaat. Kortom jouw stress is enorm.

Heb jij ook last van wedstrijdspanning? Reageert jouw paard ineens heel anders en niet meer op de hulpen die je geeft, wanneer je een proef rijdt of doet hij tijdens de proef dingen die hij thuis in de training nooit doet?

Wil je leren hoe je het beste met wedstrijdspanning om kunt gaan?

Waar komt spanning vandaan?

Spanning zorgt ervoor dat we situaties die spanning oproepen proberen te vermijden. Spanning en angst liggen qua gevoel dicht bij elkaar. Vroeger ging de mens op jacht naar zijn eigen voedsel en kwamen spanning en angst van pas. Ze gaven het signaal dat er gevaar of dreiging was, bijvoorbeeld wanneer er een roofdier was.

Het lichaam bereidt zich hierop voor om te reageren. Dit kan op drie manieren. Je kunt vechten, dus de confrontatie aangaan met het gevaar, je kunt vluchten, maken dat je weg komt en er zijn mensen die bevriezen en niet meer tot handelen kunnen overgaan. Dit wordt ook wel de ‘fight,-flight, freeze’ reactie genoemd. Dit wordt allemaal geregeld door jouw interne autonome zenuwstelsel, om precies te zijn door het sympathische zenuwstelsel.

Hoewel we deze gevaren over het algemeen in het dagelijks leven niet meer tegenkomen, bestaan de reacties in ons lichaam nog steeds. Tegenwoordig ervaren we bijvoorbeeld spanning in situaties die onbekend of belangrijk voor ons zijn. Maar ook in situaties waarin we goed willen presteren of juist bang zijn dat we de vaardigheden niet hebben om met de situatie om te kunnen gaan.

Hoe uit spanning zich?

Er gebeurt van alles met je als je spanning hebt. Hier kun je veel last van hebben. Spanning kan zich op twee manieren uiten: lichamelijk en cognitief.

  1. Lichamelijk. Bij lichamelijke spanningssignalen kun je denken aan een versnelde hartslag, zweethanden of misselijkheid. Deze signalen bereiden je lichaam voor op het uitvoeren van de ‘flight, fight, freeze’ reactie.
  2. Cognitief. Cognitieve spanning uit zich in de gedachten die zich in je hoofd vormen. Piekeren over wat er fout kan gaan is hier een voorbeeld van.

Iedereen ervaart spanning op zijn eigen manier. Sommigen hebben enkel last van cognitieve of fysieke spanning, terwijl anderen beiden ervaren. Belangrijk is om te leren hoe jij reageert, welke vorm van spanning jij het meeste ervaart, hoe zich dit uit en hoe je hier mee om kunt gaan.

Wij helpen je graag weer regie te krijgen en plezier te ervaren. Voor elke leeftijd en discipline.